Kim jest neurologopeda i jakie są jego zadania?
Neurologopeda zajmuje się diagnozą i terapia osób, u których występują zaburzenia mowy i języka powstałe w wyniku uszkodzeń i dysfunkcji układu nerwowego.
Jestem jednym z tych specjalistów, który na podstawie badania jest w stanie w dużej mierze przewidzieć rozwój językowy dziecka już w momencie narodzin, a także jeżeli zachodzi taka potrzeba, specjalistą w zakresie diagnozy i terapii osób z zaburzeniami komunikacji, wynikającymi z uszkodzenia centralnego układu nerwowego, zaburzeń głosu i chorób psychicznych.
Rodzicom dzieci o specjalnych potrzebach pragnę pomóc w lepszym poznaniu własnego dziecka, opierając się na jego mocnych stron i wspólnym ustaleniu najlepszych dróg oddziaływań.
Zadania neurologopedy: - diagnozuje występowanie dysfunkcji u pacjenta zlecając bądź analizując specjalistyczne badania - opracowuje programy terapeutyczne, dostosowując metody, formy i środki do indywidualnych możliwości pacjenta - prowadzi i nadzoruje terapię neurologopedyczna u osoby ze stwierdzonymi uszkodzeniami lub dysfunkcjami - analizuje i kontroluje wyniki terapii - ściśle współpracuje ze specjalistami z innych dziedzin, celem dostosowania terapii do potrzeb indywidualnych
Próbując ocenić rozwój językowy dziecka, należy pamiętać o różnicy między artykulacją dźwięków a mową. Artykulacja oznacza zdolność dziecka do wydawania wyraźnych dźwięków, niezależnie od ich treści i znaczeń. Mowa to proces przekazywania i odbierania informacji w zrozumiały sposób. Dziecko musi rozumieć i być rozumiany drogą komunikacji.
Jakimi metodami pracuje?
Rozpoczynając prace z dzieckiem staram się za każdym razem indywidualnie dopasować program terapii do jego aktualnych możliwości psychofizycznych. Staram się jak najlepiej poznać mojego małego pacjenta, nie zapominając, że podstawową formą jego aktywności jest zabawa. Nie ma jednej idealnej metody pracy, stąd różnorodność stosowanych terapii. Stale doskonale swój warsztat pracy tak by terapia była najbardziej efektywna.
•
Metody Neurobiologiczne podstawy integracji sensorycznej
•
Terapia psychomotoryczna wg M. Procus i M. Block
•
Ustno-twarzowa terapia regulacyjna u dzieci z nieprawidłowym napięciem mięśniowym
•
Terapia oromotoryczna (Oral Placement Therapy wg Sary Rosenfeld – Johnoson)
•
Metody Terapii i diagnozy połykania wg LORI OVERLAND. Specjalizującą się w zagadnieniach dotyczących potrzeb niemowląt i dzieci z zaburzeniami rozwojowymi (w USA objęte programem akredytacyjnym przez ASHA i AOTA ) |
|
|||
|
Copyright @2014 Magdalena Sałach-Zapaśnik I Webdesign:
CMBStudio.net