Okres zdania
Umiejętności językowe dziecka 3-4-letniego • używa zaimków wskazujących:"ten", "tamten", "ci", "tamci"; • rozpoznaje (nazywa) znane sobie zwierzęta po usłyszeniu jego głosu; • używa niektórych przysłówków ("szybko", "teraz", "wolno"); • określa przedmioty jako "otwarte" lub "zamknięte" (np. Okno jest zamknięte, drzwi są otwarte); • używa w sposób właściwy, na początku zdań pytających "czy?"; • słucha opowiadania lub wiersza ok. 5 min.; • wykonuje dwa polecenia nie dotyczące tego samego; • zapytane, podaje imię i nazwisko; • używa zaimków osobowych: on, ona, ono, oni, one, ty, wy; • odpowiada na pytania typu: "którędy...?, "jakę drogą...?", "jak...?"; • powtarza ciąg trzech cyfr lub trzech wyrazów w tej samej kolejności; • we właściwy sposób używa trzech wyrazów opisowych, kiedy pokazuje mu się pewne przedmioty" ładny, gładki, lepki; • używa form czasu przeszłego ( skakał); • dotyka i nazywa części ciała i płaszczyzn ciała u lalki i innych osób; • wykazuje rozumienie poleceń, mimo dobiegającego z najbliższego otoczenia hałasu; • opowiada o świeżych wrażeniach; • mówi do czego służą powszechnie stosowane przedmioty (grzebień, łyżka); • nazywa powszechnie znane przedmioty na podstawie opisu ich zastosowania (czym myjesz zęby?); • wyraża czynności w czasie przeszłym; • używa w wypowiedzi pełnych zdań, poprawnych pod względem gramatycznym;
Umiejętności językowe dziecka 4-5-letniego • rozumie dłuższe wypowiedzi, w których występują przyimki: pod,na,w, przed, za, obok; • potrafi opowiadać stosując czas przeszły i przyszły; • naśladuje spółgłoski: s,z,c,dz: • dziecko umie opowiadać o tym, co przeżywa lub przeżywało; • dziecko umie opowiedzieć o tym, co usłyszało; • dziecko umie opowiedzieć i rozumie treść historyjki obrazkowej w aspekcie przyczynowo – skutkowym to co widzi;
Umiejętności językowe dziecka 5- 6-letniego • naśladuje spółgłoski: :sz, rz, cz.dż i r; • wszystkie głoski powinny brzmieć prawidłowo; • wypowiedź powinna brzmieć prawidłowo pod każdym względem (gramatycznym, fleksyjnym, stylistycznym) ; • zakres słownictwa biernego i czynnego jest ściśle związana z poziomem myślenia, warunkami środowiskowymi, stymulacją otoczenia.
|
|
|||
|
Copyright @2014 Magdalena Sałach -Zapaśnik I Webdesign:
CMBStudio.net