Okres wyrazu
Umiejętności językowe dziecka 1-2-letniego • poprawnie wskazuje niektóre części ciała • rozumie proste zdania (głównie polecenia np. "Daj kubek") • słucha z zainteresowaniem prostych piosenek, wierszyków, opowiadań • używa wyrazów dźwiękonaśladowczych zamiast słów ( np. pies-hał) • zaczyna budować wypowiedzi dwuwyrazowe • może upraszczać wyrazy (np. lala-la, chodź-oć) • czasowników używa najczęściej w 3 os. l. poj. • systematycznie rozwija słownik Umiejętności językowe dziecka 2-3-letniego • Powtarza połączenia dwu cyfr lub słów w tej samej kolejności; • Dotyka i określa części własnych kończyn" ręka, noga, łokieć, kolano itd; • Używa wyrazu na określenie potrzeby fizjologicznej; • podaje imię zwierzęcia, kiedy mu się pokazuje zdjęcie tego zwierzęcia; • nazywa części ubrania; • wykazuje zrozumienie zaimków osobowych, reagując na wydawanie polecenia: " daj to jej"; • łączy dwa słowa dla wyrażenia prośby o coś np."chcę pić"; • mówi, co w danej chwili robi np.:"je ciastko"; • odpowiada na pytania typu:"gdzie..?" zwrotem przyimkowym "w kubku, pod stołem"; • kojarzy dźwięki z instrumentami muzycznymi; • określa dźwięki w otoczeniu, jeżeli pochodzą ze znanych mu źródeł (samochód, telefonu, zwierzę); • łączy dwa wyrazy dla określenia stanu posiadania np.:"samochód tatusia" – odpowiada na pytanie : czyje to jest?; • daje więcej niż jedną rzecz w odpowiedzi na polecenie z użyciem rzeczownika w liczbie mnogiej (klocki); • dotyka i nazywa 10 przedmiotów lub miejsc poza domem; • naśladuje samogłoski; • naśladuje spółgłoski: k,g,t,d, p,b, m, n, f,w, h, ń, j, ł; • określa wiek (słownie lub przez uniesienie określonej liczby palców); • wykonuje proste polecenia dotyczące dwu różnych czynności na tych samych przedmiotach ("podnieś klocki i włóż je do pudełka z zabawkami"); • nazywa i rozpoznaje kciuk wśród palców obu rąk; • używa form liczby mnogiej (książki) • używa czasownika "jest: w zdaniach twierdzących ("to jest piłka", " to jest na krześle"); • zadaje pytania zaczynające się od: "co?" lub"gdzie?"; • kontroluje siłę głosu (szepcze lub mówi głośno); • określa znane zabawki i instrumenty muzyczne na podstawie dźwięków (np. Dzwoneczki, bębenek); • używa zaimków "ja", "mi", "mnie", "mój" – zamiast swojego imienia • odpowiada na pytania typu:"kto..?", kim...?z podaniem imienia osoby ( i stopnia pokrewieństwa jeżeli takie występują) • używa form dzierżawczych rzeczowników("szal tatusia", " mamusi chustka", "piłka Jasia"); • posługuje się nazwami klas niektórych obiektów(rzeczowników: zabawka, zwierzę, jedzenie)
|
|
|||
|
Copyright @2014 Magdalena Sałach -Zapaśnik I Webdesign:
CMBStudio.net