Narodowe Centrum Autyzmu – National Autism Center
NAC( Narodowe Centrum Autyzmu – National Autism Center) jest organizacją skoncentrowaną na promowaniu terapii dla osób z autyzmem opartej na dowodach naukowych. Dzięki raportowi opublikowanemu w 2015 r. opracowywane zostały krajowe standardy skutecznego leczenia dzieci i młodzieży z ASD w Stanach Zjednoczonych.
W/g DSM V osiowe zaburzenia ze spektrum autyzmu ( ASD) to: - jakościowe nieprawidłowości w zakresie społecznego komunikowania się; - nieprawidłowe preferencje w odbiorze bodźców, manieryzmy ruchowe, ograniczone i sztywne zachowania.
Co wprowadziło/zmieniło DSM – V : 1. rezygnację z terminu „całościowe zaburzenie rozwoju” 2. wykluczenie zespołu Retta i dziecięcych zaburzeń dezintegracyjnych 3. zastąpienie trzech jednostek chorobowych: zaburzeń autystycznych, zespołu Aspergera i PDD – NOS jedną jednostką – spektrum zaburzeń autystycznych (ASD) 4. połączenie dwóch grup objawów z dotychczasowej triady diagnostycznej: zaburzeń interakcji społecznych i zaburzeń komunikacji w jedną domenę diagnostyczną 5. wprowadzenie trójstopniowej klasyfikacji ASD – od L1 do L3, w zależności od nasilenia objawów oraz stopnia ich wpływu na codzienne funkcjonowanie 6. wykluczenie kryterium opóźnienia mowy 7. zastąpienie dotychczas obowiązującego kryterium wieku, w jakim pojawiają się pierwsze objawy choroby, określeniem „początek we wczesnym dzieciństwie” oraz zasygnalizowanie, że objawy mogą nie manifestować się w pełni do czasu, gdy wymagania społeczne przekroczą umiejętności osoby 8. zalecenie uszczegóławiania diagnozy w oparciu o dodatkowe informacje: · początek i przebieg kliniczny, · czynniki etiologiczne · zdolności poznawcze · zdolności językowe · nasilenie objawów w dwóch głównych domenach diagnostycznych: a) deficyty społeczno – komunikacyjne, b) uporczywe zainteresowania i powtarzalne zachowania · choroby współwystępujące : · Niepełnosprawność intelektualna: 60% · ADHD: 50% · Zaburzenia lękowe: 30-50% · Epizod depresji: do 40% · Zaburzenia afektywne dwubiegunowe: 10% · Jakiekolwiek zaburzenia psychiczne poza ASD: 70-100%
Zgodnie z wytycznymi DSM V, w diagnozie należy uwzględnić profil zdolności intelektualnych, zdolności językowe oraz współwystępujące choroby.
SKUTECZNOŚĆ ODDZIAŁYWAŃ TERAPEUTYCZNYCH I EDUKACYJNYCH DLA OSÓB Z ZABURZENIAMI ZE SPEKTRUM AUTYZMU można podzielić na:
· Skuteczne terapie
Grupa ustanowiona ( terapie uznane za efektywne w ASD – istnieję wystarczająca liczba dowodów naukowych ) -14 1. Interwencje behawioralne (Pakiet strategii pro aktywnych ( antecedens packane)i Pakiet behawioralny ( behavioral packane)) 2. Kompleksowa interwencja behawioralna dla małych dzieci ( Comprehensive Behavioral Treatment For Young Children) 3. Interwencja oparta na kształtowaniu pola wspólnej uwagi (joint attention intervention) 4. Modelowanie (modeling)- „na żywo” oraz videomodelowanie 5. Uczenie incydentalne - Strategie uczenia w naturalnym środowisku (Natural Teaching Strategies ) 6. Pakiet interwencyjny wdrażany przez rówieśników ( Peer Training Packane) 7. Trening zachowań ( umiejętności) kluczowych (Pivotal Response Treatment ) 8. Plan aktywności ( Schedules) 9. Techniki uczące samokontroli i samodzielności( self-management) 10. Pakiet interwencyjny historyjek społecznych ( Story-based Interwention Packane) 11. Pakiet interwencji poznawczo-behawioralnej ( cognitive brhavioral intervention packane) 12. Trening kompetencji językowych -Trening funkcjonalnego użycia języka mówionego ( Language-Training- Production) 13. Pakiet interwencyjny wdrażany przez rodziców (Parent Training Packane) 14. Skrypty (scripting) 15. Trening umiejętności społecznych (Social Skills Package
· Obiecujące terapie
Grupa obiecująca ( istnieją dowody ,że oddziaływanie ma pozytywne skutki dla osób z ASD, ale wymagane jest poddanie tych oddziaływań rygorowi eksperymentalnemu by ustalić czy są skuteczne ) - 18
1. Trening komunikacji funkcjonalnej ( functional comunication training) 2. Komunikacja alternatywną i wspomagającą - narzędzia wspomagającej i alternatywnej komunikacji (Augmentative and Alternative Communication Devices), 3. Terapię bazującą na relacji - podejścia rozwojowe oparte na relacji (m.in. RDI, ESDM) (Developmental Relationship-based Treatment), 4. Pakiety ekspozycyjne - Trening odwrażliwiania / Desensytyzacja (Exposure Package), 5. Nauczanie ustrukturyzowane - TEACCH (Structured Teaching), 6. Trening językowy: produkcja i rozumienie (Language Training: Production & Understanding), 7. Interwencje opierające się na nowej technologii (m.in. programy, gry komputerowe) (Technology-based Intervention), 8. Terapie bazujące na Teorii Umysłu (Theory of Mind Training), 9. PECS ( Picture Exchange Communication System), 10. Muzykoterapia (Music Therapy), 11. Terapie masażem / Stymulacja czucia głębokiego (Massage Therapy) 12. Ćwiczenia - wysiłek fizyczny (Exercise) 13. Pakiet redukcyjny - Redukowanie zachowań trudnych bez jednoczesnego nauczania alternatywnych zachowań pożądanych (Reductive Package) 14. Pakiety wielokomponentowe (Multi-component Package 15. Interwencje oparte na imitacji (Imitation-based Intervention) 16. Trening inicjowania (Initiation Training) 17. Nauczanie znaków / Język migowy (Sign Instruction) 18. Interwencje nakierowane na komunikację społeczną (Social Communication Intervention)
· Terapie o nieudowodnionym wpływie
Grupa nieustanowiona ( brak lub bardzo mało dowodów na skuteczność, wymagają badań czy oddziaływanie jest efektywne, nieefektywne czy szkodliwe) -13
1. Trening słuchowy (Auditory Integration Training) 2. Ułatwiona komunikacja ( Facilitated Communications) 3. Dieta bezglutenowa i bezkazeinowa ( gluten – free and casein-free diet) 4. Pakiet interwencji sensorycznych – SI ( Sensory Intervention Packane) 5. Terapie z udziałem zwierząt (Animal-assisted Therapy) 6. Mapowanie konceptów - Mapy myśli (Concept Mapping), 7. Interwencje terapeutyczne oparte na ruchu np. choreoterapia, metoda Dennisona (Movement-based Intervention); 8. Strategie socjalno-behawioralne i socjalno-poznawcze (Social Behavioral Learning Strategy); 9. Terapia Floortime, DIR; 10. Terapie elektrowstrząsowe (Shock Therapy); 11. Interwencje oparte o dramę (SENSE Theatre Intervention) 12. Interwencje społeczno-poznawcze (Social Cognition Intervention) 13. Program „Social Thinking” (Social Thinking Intervention)
REKOMENDACJE DOTYCZĄCE WYBORU TERAPII
1. Wybór terapii uzależniony od indywidualnych potrzeb osoby z ASD 2. Oddziaływania z grupy ustanowionych powinny być przede wszystkim brane pod uwagę przy wyborze terapii 3. Oddziaływania obiecujące nie powinny być wdrażane w początkowych fazach terapii, ale mogą być później rozpatrywane jako terapie wspomagające. 4. Oddziaływania z grupy nieustanowionych powinny być brane pod uwagę dopiero jak zostaną poddane badaniom wskazującym na ich pozytywny skutek dla osób z ASD.
Badania potwierdziły,że stosowanie jednorodnego i intensywnego programu behawioralnego przynosi lepsze efekty niż stosowanie wielu podejść terapeutycznych.
|
|
|||
|
Copyright @2014 Magdalena Sałach -Zapaśnik I Webdesign:
CMBStudio.net